نشست هم‌اندیشی بانک‌تک انجمن فین تک + عکس

آمنه نادعلی زاده، در دومین جلسه هم‌اندیشی انجمن فین تک با بیان این مطلب افزود: مسیر ره‌نگاشت برای مقرره گذاری نئوبانک‌ها همچنان ادامه دارد.

طبق آنچه در ره‌نگاه بانک مرکزی پیش‌بینی شده است، قرار است تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ مسیر یا چارچوب فعالیت نئوبانک‌ها مشخص شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن فین‌تک نادعلی زاده تاکید کرد که رگولیشنی برای محدودسازی نئوبانک‌ها صورت نگرفته است.

همچنین در این جلسه نماینده معاونت نظارت بانک مرکزی، صفاری اعلام کرد: مصوب شعب دیجیتال بانک‌ها با تعامل میان بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور تنظیم شده است و در این مصوبه ملاحظات معاونت‌های مختلف بانک مرکزی نیز در نظر گرفته شده است.

مهدی عبادی، نایب رئیس کمیسیون پرداخت انجمن فین تک در این جلسه با انتقاد از مصوبه شعب دیجیتال بانک مرکزی گفت: مدل بانک مرکزی در این مصوبه به گونه‌ای است که نئوبانک‌ها باید خدمات یکسانی ارائه دهند که این امر با روح نوآوری ناسازگار است.

او به تاکید بانک مرکزی به نداشتن کر مجزای نئوبانک‌ها اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی کربانک‌ها جوابگوی نیازهای نئوبانک‌ها نیست همچنین اشاره مصوبه به نحوه تبلیغات و برندینگ نئوبانک‌ها به ماهیت نوآوری نئوبانک‌ها و سرویس‌هایشان لطمه جدی می‌زند.

نوید رجائی‌پور، نایب رئیس انجمن فین‌تک به دو رویکرد از سمت شرکت‌های بانک‌تک اشاره کرد که یک رویکرد تعامل با بانک مرکزی و اثرگذاری در ضوابط و مستندها پیش از انتشار است و رویکرد دیگر تشکیل کمیسیون بانک‌تک جهت هم‌افزایی و تقویت حوزه نئوبانک است.

او  مستند منتشر شده را با ره‌نگاشت معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی متفاوت دانست و نقد جدی خود به مستند نئوبانک‌ها را به دلیل حضور نداشتن افراد موثر و فعال بانک‌تک در تدوین آن دانست.

مهدی فاطمیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک نیز در این جلسه به ضرورت ایجاد کمیسیون بانک‌تک اشاره کرد و از فعالان این حوزه برای تشکیل و حضور در این کمیسیون دعوت به همکاری کرد.

در این جلسه مهرداد اندامی، مدیر تیم محصول بلوبانک لزوم ارائه سرویس‌های جدید و Embedded finance در نئوبانک‌ها صحبت کرد.

سروش اکبرزاده، مدیر استراتژی و توسعه کسب و کار کیدزی در خصوص ارائه خدمات مالی به نسل زد و آلفا گفت: فناوری‌های نسل زد و آلفا تا به قانون‌گذاری و چهارچوب برسد عمر آن فناوری تمام شده است و این نسل مانند نسل‌های گذشته منتظر قانون‌گذاری فناوری نمی‌ماند.

پوریا یغمایی، مدیرعامل وی‌بانک درخصوص مستند جدید بانک مرکزی گفت: این مستند انگیزه نئوبانک‌ها را به خصوص در بخش خصوصی بسیار کم و تا حدودی صفر کرده است. او  افزود: اگر قرار باشد با مدل بخشنامه جدید بانک مرکزی راه را ادامه بدهیم، کلا باید با نوآوری، خلاقیت، جذب سرمایه‌های داخلی از بخش خصوصی و یا حتی بین‌المللی خداحافظی کنیم و برگردیم به ۱۰ سال پیش. پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه یکطرفه بخشنامه صادر شود تا همه را بی انگیزه کنیم یک کار گروهی با حضور نماینده از تمامی نئوبانک‌ها و بانک مرکزی ایجاد شود تا بعد از شنیدن تمامی دغدغه‌های طرفین طرح کامل و جامع تری ایجاد شود تا هم نئوبانک‌ها به فعالیت خود در آرامش ادامه دهند و نیز رگولاتور نگران مسیر آنها نباشد.

انتهای این جلسه مقرر شد شرکت‌های بانک‌تک تا پایان دی ماه سال جاری یک پیش‌نویس و پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه دهند.

منبع: پیوست