دغدغه‌های حوزه فین‌تک در دیدار فعالان تجارت الکترونیک با وزیر اقتصاد

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ در دیدار فعالان کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک کشور با وزیر اقتصاد، مسائل و چالش‌های کسب‌وکارهای آنلاین و حوزه فین‌تک مطرح شد.

در این جلسه که با حضور بیش از ۱۹ فعال حوزه اقتصاد دیجیتال در محل وزارت اموراقتصادی و دارایی برگزار شد، اعضای هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، انجمن تجارت الکترونیک و سازمان نصر مسائل، چالش‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن فین‌تک، مهدی فاطمیان «رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران» در این جلسه خواستار تشکیل رگولاتور تخصصی در حوزه فین‌تک شد و دلیل آن را عدم توانایی رگولاتورهای فعلی جهت قانون‌گذاری حوزه‌های نوین مطرح کرد. فاطمیان پیشنهاد خود را اینگونه مطرح کرد: ایجاد یک رگولاتور با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی به میزبانی وزارت اقتصاد و با حضور نمایندگانی از رگولاتورهای فعلی سبب تسریع قانون‌گذاری و رشد کسب‌وکارها خواهد شد.

او در ادامه به چالش‌های توسعه پرداخت‌یاری اشاره و موضوع عدم تغییر در شرایط دریافت مجوز PSP توسط پرداخت‌یارها علیرغم رای شورای رقابت را مطرح کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در این نشست ضمن اشاره به همکاری شرکت‌های پرداخت‌یار در حوزه مالیات و محدودیت‌های مجوز معتمد مالیاتی گفت: از اواخر سال ۱۴۰۰ که قانون پایانه‌های فروشگاهی بر روی دستگاه های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی اجرا شد و همه این پایانه‌ها کد رهگیری مالیاتی دریافت کردند پرداخت‌یار ها کمک های بسیاری به این فرآیند کردند که پذیرندگان در فرآیند دریافت کد رهگیری مالیاتی دچار مشکل نشوند.

در حال حاضر این شرکت‌ها تمایل دارند که به سبد محصولاتشون خدمات مالیاتی را هم اضافه کنند.

همچنین او به شرایط سخت دریافت مجوز TSP اشاره کرد که امکان ورود بازیگران فین‌تکی را سخت کرده و تا کنون تنها ۷ شرکت مجوز گرفتند و حدود ۱۲ شرکت موافقت اصولی دارند، این درحالی است که با توجه به تعداد مودیان حداقل نیازمند بیش از ۲۰۰ شرکت TSP هستیم.

نوید رجایی‌پور، نایب رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه نوآوری در حوزه بانکی ضرورتی است که بعد از ۱۰۰ سال در فضای سنتی بانک‌داری ایجاد شده است، گفت: ما باید در این فضا نوآوری ایجاد کنیم و دولت نیز باید همراهی کند؛ زیرا اتفاقات خوبی در انتظار آن است. اگر نگاهی به شرایط نئوبانک‌ها بیاندازیم، مشخص است که در سه بخش قبل از تاسیس، زمان راه‌اندازی و بعد از بهره‌برداری مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از ضرورت‌ها این است که دولت باید در ایجاد جذابیت و حضور فین‌تک‌ها در بازار و صنایع غیربانکی تلاش کند. انتظار می‌رود همانند سایر کشورها که نئوبانک‌هایی خارج از صنعت بانکی راه‌اندازی می‌شوند، در کشور ما نیز چنین اتفاقی بیافتد. اگر همچنان بانک‌های فعال سنتی اقدام به راه‌اندازی بانک‌های جدید کنند، باز هم همان رویه گذشته ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد رجایی‌پور، دولت می‌تواند با تنظیم قوانین و تدوین مقررات به حل این مسئله کمک کند تا فارغ از ورود بانک‌های سنتی، همه علاقه‌مندان به صنعت فین‌تک بتوانند در آن فعالیت و ارزش ایجاد کنند.

نایب رئیس انجمن فین‌تک در خصوص مشکلات موجود در زمان راه‌اندازی نئوبانک‌ها نیز گفت: مشابه قوانینی که برای تاسیس شرکت‌های PSP مبنی بر سهام‌داری ۵۱درصدی بانک‌ها وجود دارد، در راه‌اندازی یک نئوبانک نیز این پیش‌شرط‌ها وجود دارد که مشکل ایجاد می‌کند و دولت می‌تواند با همکاری نهاد‌ها و انجمن‌های صنفی و براساس شرایط سیستم‌های فناوری‌محور، اقدام به رگولیشن درست و فکر شده کند تا جلوی نوآوری گرفته نشود. او افزود: البته فقط موضوع سهام‌داری ۵۱درصدی نیست و موانعی همچون تعیین‌کنندگی بانک‌ها در ارائه سرویس‌ها وجود دارد که باید برطرف شود.

او ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از یک سرویس نئوبانکی نیز دولت باید اقداماتی انجام دهد. به‌عنوان مثال اگر بر بستر دولت الکترونیک خدماتی همچون احراز هویت دیجیتال به‌صورت یکپارچه ارائه نشود، مجددا نوآوری در حوزه‌های مربوطه متوقف خواهد شد.

رجایی‌پور در پایان گفت: ما تاکید می‌کنیم که نسل فعال حاضر در صنعت فین‌تک بیشترین همراهی را با رگولاتوری دارد و  نیاز است وزارت اقتصاد و سایر نهادهای مربوطه نیز به فعالین این حوزه اطمینان کافی کرده و در مسیر پیشرفت و قانون‌گذاری از همراهی آن‌ها استفاده کنند.

علیرضا هوشمند «عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و رئیس کمیسیون لندتک انجمن فین‌تک ایران» در ادامه این دیدار چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای لندتک را مطرح کرد.

او به سهم ۲۰صدم درصدی تسهیلات آنلاین به کل تسهیلات در ایران اشاره کرد و گفت: در دنیا سهم تسهیلات آنلاین از کل تسهیلات ۸ تا ۱۰ درصد و حجم بازار در حوزه تسهیلات آنلاین ۱۰ میلیارد دلار است، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ این مقدار به ۲۰ میلیارد دلار برسد. او ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا در ایران سهم تسهیلات آنلاین به بیش از ۱ درصد ارتقا بدیم و برای چالش تامین مالی مکانیزم‌های بازار سرمایه را نیز فعال کنیم.

به گفته هوشمند چالش دیگر کسب‌وکارهای لندتک سرویس‌ها، زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های لندتک است که بهبود آن مستلزم تصویب استاندارد PSD2 توسط بانک مرکزی است.

هوشمند تامین مالی را یکی از نیازهای مهم لندتک‌ها دانست و گفت: یکی از نیازهای مهم و بسیار اساسی در حوزه لندتک تامین منابع مالی است. در حال حاضر این منابع از بازار پول تامین می‌شود که بنا به دلایل محدودیت بانک‌ها کمتر در دسترس است. همچنین یکی از پتانسیل‌های بالقوه تامین منابع مالی از بازار سرمایه است که با ابزارهای متنوع در این بازار می‌توان در دسترس لندتک‌ها قرار داد.

امین امینی «عضو کمیسیون رمزارز انجمن فین‌تک» نیز در این دیدار در خصوص دغدغه‌های کسب‌وکارهای حوزه ارزهای دیجیتال مواردی را مطرح کرد.

با وجود بیش از ۸ میلیون کاربر فعال حوزه ارزهای دیجیتال در ایران او گفت: حوزه ما رقیب مستقیم خارجی دارد و تنش‌‌های داخلی و محدودسازی‌ها منجر به جابه‌جایی دارایی‌های مردم به سمت رقبای خارجی می‌شود.

شرکت‌های فعال در این حوزه با نوآوری و تکنولوژی خود توانستند کاربران داخلی را جذب کنند اما ادامه روند محدودسازی ضربه‌ای به پلتفرم‌های داخلی و اقتصاد داخل است.

او به رویکرد دنیا نسبت به کسب‌وکارهای کریپتو اشاره کرد و گفت: دومین حوزه سرمایه‌گذاری VC ها حوزه فین‌تک است. در سال گذشته ۸۶ بیلیون در حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری شده است که ۲۶ بیلیون آن در حوزه کریپتو بوده است.

این حوزه می‌تواند ارتباطات مالی ایران با سایر کشورها را تسهیل کند، در بحث اقتصاد خرد بسیار موثر است اما با محدودسازی‌ها از این رشد محروم شده است.

این فعال حوزه رمزارز پیشنهادهایی در خصوص تسریع قانون‌گذاری، وجود یک متولی واحد، استفاده از نظرات بخش خصوصی جهت تصمیم‌سازی‌ها و مالیات‌گذاری شفاف ارائه کرد.